Jouw krant? Mijn krant? Geen krant!
Het is 8 oktober, en iedereen ergert zich al blauw aan de bedeling van de kranten. Zo erg zelfs dat het einde van de papieren krant nabij is, niet door de stijgende papierprijs of te dure levercontracten of de desinteresse van de lezers en de vlucht naar de internetkrant.
Maandag vond ik al vroeg mijn krant in de bus: die overschakeling viel dus wel mee. Maar op dinsdag: GEEN krant en op woensdag een gazet van de concurrentie waarin ik me niet thuis voel. Dat is het relaas van drie dagen abonnees kloten. Dat ik tussendoor met een bon acht kilometer ver naar de krantenwinkel moest om vast te stellen dat die al een doos vol bonnetjes had maar geen kranten meer, maakt het alleen maar erger.
En dan zijn er de broodje-aap verhalen die de ronde doen. Bij de ene zaten er acht kranten in de brievenbus, bij de andere drie en in een plantage in Nieuwerkerken had men een bundel kranten gevonden, weggesmeten met de achterliggende idee “als ik er maar van af ben”.
Toegegeven, een verandering gebeurt nooit zonder een probleem(pje). Maar dat een gans systeem in de soep draait is toch wel te gek voor woorden. Daarom gaan we op zoek naar oorzaken;
- Kwatongen beweren dat de krantenbezorgers buitenlanders zijn die geen Nederlands kunnen (spreken noch lezen) en hun voeten vegen aan hun job, een verhaal dat we graag naar het rijk der broodje-aap verhalen verwijs.
- Kwatongen beweren ook dat het een kwestie van centen is, en daar geloof ik wel in. BPost leverde al jaren onze krant vlekkeloos af, en kreeg daarvoor van de overheid een subsidie. Die schafte die financiële steun per direct af, dus kon BPost de kranten niet meer zo goedkoop bezorgen.
- Maar ook de kranten gaan niet vrijuit: de prijzen voor één gazet liggen nergens in Europa hoger dan in ons land en toch wordt elke euro uit de krant gewrongen: kleiner, dunner, minder medewerkers, dezelfde inhoud (Nieuwblad heeft al geen regioredactie meer en kopieert stukken uit het Belang en Het Belang van Limburg heeft zo goed al geen sportredactie meer en verlaat zich op het Nieuwsblad).
- Maat ook BPost is niet zuiver tot op de graat. Onze kranten komen normaal via onderaannemers van AMP en PPP tot bij ons, als het God belieft. Laat AMP nu net een dochteronderneming zijn van BPost, dis zo onschuldig zijn ze niet!
“De ‘know-how’ die bij de postbodes zat, hebben de nieuwe verdelers nog niet. Zij moeten de brievenbussenjungle nog leren kennen”, horen we bij die bedrijven. Dan vraag ik me af welk bedrijf aan een opdracht begint zonder de knowhow van die activiteit te kennen laat staan onder de knie te krijgen. Stel je voor; je gaat naar de dokter, maar die zegt dat zijn knowhow nog niet optimaal is: “blijf van lijn lijf” zou de enige goede reactie kunnen zijn. Of weer een verhaal van hoe men de kleine man de dupe laat worden van de spelletjes die boven zijn hoofd gespeeld worden. Een beetje voorbereiding zou op zijn plaats geweest zijn!